kontorstol baekkenbund

Tips og tricks mod smerter i ryggen

Ondt i ryggen, stiv ryg eller blot en tendens – her kan du få mere info: I denne artikel får du råd til hvordan du nogle gange ville kunne omgå rygsmerter. Dette er ikke en læge-videnskabelig artikel, men snarere husråd og udtryk for almindelig sund fornuft. Så brug ikke disse råd som en evidens undersøgelse, men som tips og tricks du eventuelt kan bruge til dagligt!

Tips til at undgå ondt i ryggen

De følgende forslag kan nogle gange hjælpe ved smerter:

  • Brug din krop aktivt i din fritid
  • Brug din krop mere fysisk på arbejdet – for dem der arbejder på kontor eller lignende så kan hæve sænkeborde være en rigtig stor hjælper til at bevæge sig mere (læs mere om hæve sænkebord her)
  • Træn dine rygmuskler – læs mere om træning af ryg her hos Sundhed.dk
  • Træn din mave – det kan du læse blandt andet læse om her hos Motion Online
  • Styrk din bækkenbund med bækkenbundsøvelser – Læs mere om gode øvelser for dit bækkenbund her
  • Løft ordentlig med din ryg – Det kan du finde meget mere info om her hos HK
  • Lav øvelser der styrker dine muskelpumper
  • Sid ordentligt – Det handler om at bevæge sig mens man sider læs mere her hos DR og ergonomisk-kontorstol.dk

En stiv ryg er en klar besked til dig som du skal bruge

Hvis du mærker en stiv ryg så skal du være opmærksom på kommende rygsmerter. Så det er et vink med en vognstang, hvis du er ved at få stiv ryg. Så er det bare med at komme igang med at bevæge sig, og udfører øvelserne på den her side. På den måde vil du kunne forebygge dig ud af rygsmerter!
Er der spørgsmål som du er bekymret for – så kontakt din læge eller fysioterapeut. Husk altid at spørge en gang for meget snarere end en gang for lidt! De her fagpersoner har en uddannelse og erfaring i at assistere dig med din ryg og andre smerter i kroppen!

Se eventuelt også de her hjemmesider:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *